محققان بر رفع مشکلات مرتبط با الکل در دیابت تاکید کردند

15اکتبر 2018- با وجود تاکید دستورالعملهای بهداشتی و دینی در مورد مضرات مصرف الکل، هنوز هم افراد زیادی از این نوشیدنیها استفاده می کنند. دانشمندان به افراد مبتلا به دیابت در مورد اثرات عوارض مرتبط با الکل بر سلامت درازمدت آنها هشدار دادند.
در یک مطالعه ی فنلاندی ارتباطی بین دیابت و مرگ زودهنگام به دلیل عوارض مربوط به الکل نشان داده شد. محققان بر این نکته تأكید می كنند كه به اقدامات بیشتری برای رفع اعتیاد و سلامت روان افراد مبتلا به دیابت نیاز داریم.
محققان دانشگاه هلسینکی پرونده های سلامت 434،629 نفر از مردم فنلاند را تجزیه و تحلیل کردند که 208،148 نفر از آنها به دیابت مبتلا بودند. این افراد به طور میانگین 7 سال تحت نظارت قرار گرفتند و میزان مرگ و میر در این افراد در برابر داروها با هم مقایسه شد.محققان همچنین میزان خودکشی و حوادث را در میان شرکت کنندگان مورد بررسی قرار دادند.
یافته های این تحقیق نشان داد مرگ و میر مربوط به الکل، به ویژه سیروز کبدی، در افراد مبتلا به دیابت، 10 برابر بیشتر و خودکشی در این افراد در مقایسه با سایر افراد فنلاندی 110درصد بیشتر بود.
در حالی که این اعداد به نظر بالا می رسند ، باید اشاره کرد که این نسبتها و درصدها مربوط به 2832 مرگ و میر مربوط با الکل و 853 مرگ و میر ناشی از خودکشی است که اعداد نسبتا کوچکی در مقایسه با کل جمعیت مورد مطالعه است.
پروفسور Leo Niskaneng نویسنده ی ارشد این تحقیقتوضیح می دهد که پایین بودن نرخ خودکشی مطلق، باعث می شود که این نسبت خطر بسیار بالا باشد - حتی افزایش کوچکی در خطر ممکن است نسبت های خطر بالاتری را ایجاد کند... با این حال، این نتایج به شدت از لحاظ آماری قابل توجه و معنی دار هستند.
مرگ و میر مرتبط با بیماریهای ناشی از مصرف الکل و خودکشی در افراد تحت درمان با انسولین، در جمعیت مورد مطالعه شایع تر بود و محققان هشدار دادند که این ارتباط نیاز به توجه بیشتری دارد.
پروفسور Niskaneng افزود: این مطالعه بر نیاز به حمایت روانشناختی مؤثر از افراد مبتلا به دیابت تاکید دارد. اگر افراد مبتلا به دیابت احساس می کنند که تحت فشار روانی سنگینی قرار دارند یا معتقدند که مصرف الکل آنها بیش از حد است، نباید برای صحبت در مورد این مسائل با پزشک مراقبتهای اولیه خود تردید کنند. اگر فکر می کنید قادر به کنترل میزان مصرف الکل خود نیستید و این موضوع بر دیابت شما تاثیر دارد و سبب بدتر شدن کنترل قند خون شما می شود، باید به پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید.
یافته های این تحقیق در مجله اروپایی غدد درون ریز(the European Journal of Endocrinology) منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/alcohol-related-problems-need-addressing-within-diabetes,-researchers-say-95071666.html